Daniela Jelínková je podnikatelka, marketingový nadšenec a především žena, která dělá to, co ji baví a naplňuje, což je pro mnohé pouze snem. Velkou vášní je pro ni také psaní. Učí podnikatele a bloggery, jak psát a budovat úspěšný blog. Na její knihu Vydělávej blogem jsem narazila na internetu. Je to její první tištěná publikace, předtím napsala několik e-knih, které můžete získat na jejích stránkách www.danielajelinkova.cz .
Je to jedna z těch knih, které nestačí přečíst jenom jednou. Budu se k ní „muset“ opakovaně vracet, abych uvedla do praxe všechny nápady v ní obsažené. Cítila jsem se oslovená každou druhou stránkou. Jestli mi v knize něco chybělo, pak v závěru knihy několik prázdných stránek na poznámky 😉 Takhle jsem musela počmárat celou přední i zadní předsádku i titulní stranu knihy se svými výpisky. (Ne že bych to tak nedělala se spoustou knih).
Knížka je plná zajímavých nápadů. Učí, jak vydělávat prostřednictvím partnerských programů (affiliate marketingu), jak vydělávat pomocí videí na YouTube a v neposlední řadě jak to všechno danit. Ta poslední část mě trochu vylekala, respektive odradila od původního rozletu, protože některé věci jsou opravdu komplikované a zrádné (například reklama ze zahraničních serverů apod.). Dovedu si představit, že by kapitola „zákonná a účetní stránka vydělávání na blogu“ vydala na několikahodinový kurz, na který bych se určitě přihlásila.
Daniela souhlasila s rozhovorem pro mé stránky, a tak jsem toho hned využila a zeptala se jí na to.
Dobrý den, Danielo, děkuju, že jste si na mě udělala čas. Vaše kniha je velice zajímavá a podnětná. Sdílíte své vědomosti o vydělávání na blogu také prostřednictvím kurzů?
Zdravím Vás Veroniko, a moc rádo se stalo. Ano, je tomu tak. V minulosti jsem vytvořila online kurz nejenom o vydělávání si prostřednictvím blogu, ale obecně o blogu, jak jej založit, jak zvolit téma, jak psát články na blog, jak psát poutavé texty a přitažlivé nadpisy, jak plánovat strategie na blogu, jakým způsobem budovat návštěvnost atd. Jedná se online program, který se jednoduše zabývá tím, jak psát a budovat úspěšný blog, včetně zmíněného vydělávání si právě jeho prostřednictvím. V současné době tento program aktualizuji, ještě více rozšiřuji a po novém roce bych jej chtěla opět spustit.
Jak jste dostala nápad na její napsání?
Napsat knihu byl můj již dlouholetý cíl, stále mi ale chybělo příhodné téma. Čas ovšem uzrál a ke konci roku 2015 jsem se rozhodla, že již přijmu konečně svoji osobní výzvu pustit se do napsání tištěné knihy. 🙂 Jelikož se posledních šest let věnuji online a obsahovému marketingu a především poslední tři roky se zaměřuji právě na téma blogu, bylo zřejmé, že se moje první tištěná kniha bude věnovat právě tomuto tématu. Že se bude jednat o knihu, která bude konkrétním návodem, jak si prostřednictvím svého blogu vydělávat, vzešlo na základě několika skutečností.
Jednou z nich bylo to, že na českém knižním trhu takový typ publikace naprosto chyběl. Další byla například skutečnost, že si stále mnoho lidí myslí, že vydělávat si prostřednictvím blogu je pouze o vložení reklamního banneru, tudíž určitá neznalost této oblasti mezi především některými začínajícími blogery.
Proto jsem se po poradě s dalším odborníkem na online marketing a nynějším manažerem kampaně na knihu Vydělávej blogem rozhodla, že se v knize budu věnovat právě tématu, jak je možné blog monetizovat, tedy si jeho prostřednictvím vydělávat.
Proč jste se rozhodla pro vydání knihy sama a ne přes nakladatelství?
Prakticky jsem vůbec neuvažovala o tom, že bych tuto knihu vydala přes nakladatelství. Jednak jsem měla na zainvestování jejího vydání a tisku, jednak já stejně jako můj manažer denně pracujeme v online marketingu, tudíž pro nás nebyl problém zajistit a připravit vše na online prodej knihy. V neposlední řadě jsme již předem věděli, jak knihu „dostaneme“ k cílovému publiku, pro které jsem ji psala. Pokud bych napsala román, určitě bych jej nechala vydat přes nakladatelství, a to především z důvodu velmi rozličného cílového publika. Ale v případě knihy o vydělávání si na blogu jsem ani na okamžik neuvažovala, že bych ji nevydala vlastním nákladem.
Co děláte pro její distribuci?
V současné době je možné knihu Vydělávej blogem zakoupit pouze přes její oficiální stránky. Od počátku jsem neměla příliš v plánu knihu prodávat prostřednictvím knihkupectví. Je tomu tak především z důvodu, že každý zákazník knihy získá s jejím nákupem také přístup do online členské sekce k bonusům ke knize, kde sdílím ukázky přímo z praxe a další materiály, které lidem pomohou s monetizací jejich vlastního blogu.
V případě, kdy by se kniha prodávala v knihkupectvích, nemohl by být celý proces prodeje, včetně vystavování přístupů do členské sekce, zautomatizovaný. A na úplné automatizaci prodeje si vždy zakládám.
Snažím se ovšem vymyslet způsob, aby se kniha mohla dostat také na pulty knihkupectví a současně aby ti zákazníci, kteří skutečně nárok na bonusy mají díky zakoupení knihy, přístup do členské sekce získali. Právě v těchto dnech začínám jednat s jedním velkým českým distributorem. Bernou mincí mojí knihy ovšem je a vždy bude prodej přes oficiální webové stránky.
Zkušenost mě naučila, že nestačí psát, je nezbytné propagovat. Prozradíte, co děláte pro propagaci Vaší knihy Vy?
S tím s Vámi naprosto souhlasím. Je úžasné napsat knihu, ale mám pocit, že tím vše teprve začíná. K propagaci a prodeji knihy využívám několik zdrojů. Jedním z nich je má databáze kontaktů, kterou již několik let buduji a v níž mám lidi, které téma blogu a obsahového marketingu zajímá. Jsou to lidé, s nimiž pravidelně komunikuji, posílám jim odkazy na mé články na blogu, stahují si mé e-booky zdarma či si u mě již dříve zakoupili některý z placených produktů.
Dalším zdrojem propagace jsou PPC reklamy, díky nimž cílíme přímo na naše cílové publikum, tedy blogery, blogerky a lidi, jež budují své vlastní blogy. V neposlední řadě využíváme také sociální sítě a prostřednictvím různých obsahových strategií opět cílíme na naše publikum. Tyto strategie také různě propojujeme a kombinujeme.
Kromě tištěné knihy Vydělávej blogem jste napsala i knihy elektronické. Prodávají se e-knihy hodně? Dá se to srovnat s prodejem knihy tištěné?
I v tomto případě záleží na mnoha okolnostech. Osobně si vždy raději koupím tištěnou knihu než e-knihu, mnoho lidí to ovšem má již v dnešní době obráceně. Jako autor a prodejce tištěné knihy a e-knih ale vím, že vždy záleží především na tom, jak se věnujete propagaci knihy či e-knihy. Prodeje mohou být srovnatelné a e-kniha, stejně jako kniha, má šanci uspět a najít si mnoho svých zákazníků.
Máte často ohlasy čtenářů? Jaké z toho máte pocity?
Mám a musím se přiznat, že z nich jsem nadšená. Zatím mám pouze samé pozitivní ohlasy na knihu a to je, myslím, splněným snem každého autora. Jsem moc šťastná, že se kniha Vydělávej blogem lidem líbí.
Co je pro Vás při psaní největší výzvou?
Největší výzvou je pro mne vždy nejenom výsledný proces psaní, ale také jeho průběh. Napsat například tištěnou knihu je výzvou samo o sobě. Byl to můj cíl již delší dobu, a přestože ta samotná cesta k vydání knihy nebyla příliš jednoduchá, naučila jsem se na ní mnoho věcí a jsem šťastná, že jsem se do této výzvy tehdy pustila, a díky tomu knihu v květnu 2016 vydala. Myslím, že napsat knihu je vždy výzvou, ať již se jedná o vaší první knihu nebo desátou.
Poskytla byste začínajícím autorům nějaké tipy pro psaní knížky?
Napadá mě jich mnoho a shodou okolností na mém osobním blogu píšu seriál na pokračování o tom, jak jsem napsala a vydala svoji první knihu, v rámci kterého přidávám také tipy na napsání a vydání vlastní knihy. To nejdůležitější asi ale je, abyste se do psaní knihy skutečně pustili, a to nejlépe hned dnes. Znám mnoho lidí, kteří by chtěli jednou napsat knihu, ale pravděpodobně ji nikdy nenapíšou… Neodkládejte ani psaní knihy, ani vaše další sny a cíle.
Pokud se vám při psaní první kapitoly nebo úvodního slova knihy budou třást ruce a nad každou větou budete deset minut přemýšlet (velmi obdobně jsem to zpočátku psaní knihy měla také já), uvědomte si, že knihu nebudete vydávat zítra, ale pravděpodobně nejdříve za několik měsíců. Do doby, než knihu vydáte, můžete cokoli v ní ještě změnit a přepsat. Nadechněte se, uklidněte se a začněte psát, o nic nejde…
V neposlední řadě si ještě před začátkem psaní knihy vytvořte osnovu, napište si pracovní názvy kapitol a o čem byste v těchto kapitolách chtěli přibližně psát. Věřte, že v samotném průběhu psaní se vám obsah kapitol ještě velmi rozšíří a poupraví. Samozřejmě záleží vždy na žánru vaší knihy. Kniha Vydělávej blogem je naučnou literaturou, u románu bych si například osobně načrtla spíše hlavní postavy a hlavní dějovou linii.
Pro mě bylo pravděpodobně nejhorší na počátku překonat určitý strach, že tentokrát jde již o hodně, vždyť začínám psát skutečnou tištěnou knihu! Nenechte se tímto strachem nebo jakýmikoli jinými obavami zastrašit. Ze mne tento strach opadl již v průběhu psaní první kapitoly a zbytek knihy šel již jak „po másle“. 🙂
Čtete ráda české autory? Máte nějakého oblíbeného?
Ráda čtu jakoukoli literaturu, která mne nějakým způsobem osloví. Posledních několik let převažují v mé knihovně především publikace zaměřené na rozvoj osobnosti, marketing a podnikání. Pokud bych si měla koupit román od nějakého českého autora, byl by to pravděpodobně Michal Viewegh, nicméně si jsem jistá, že český knižní trh se může pyšnit řadou skvělých místních autorů.
Proč by si měli lidé koupit vaši tištěnou knihu Vydělávej blogem?
V knize se čtenáři dozví přesné návody a postupy, jak je možné si prostřednictvím blogu vydělávat. Krok za krokem je kniha provede všemi možnými formami a možnostmi výdělku. Dozví se, jak jednotlivé formy výdělku propojit se svým blogem, čekají na ně zcela konkrétní postupy, které pouze stačí vzít a použít na svém blogu. Kromě toho je kniha také plná tipů, jak budovat úspěšný blog. Jak psát poutavé články, jak tvořit neodolatelné nadpisy pro své články, jak správně napsat recenzi, jak budovat návštěvnost na svém blogu a řada dalších tipů a vychytávek pro psaní a budování úspěšného blogu.
Díky za rozhovor! 🙂
Pokud vás kniha „Vydělávej blogem“ zaujala, můžete si ji objednat na adrese http://vydelavejblogem.cz/